3D-tulostettu raketti osana peruskoululaisten opetussuunnitelmaa

De Singelierin peruskoulun oppilaat opettelevat STEMiä (= science, technology, engineering and mathematics) hauskalla ja mukaansatempaavalla tavalla. He rakentavat 3D-tulostetuilla osilla raketteja PET pulloista (= Polyethylene terephthalate) saatavalla materiaalilla ja laukaisevat ne vedenpainetta käyttämällä.
Mallin valmiiksi saamiseksi lasten pitää käydä useita toistoja, joista he samalla oppivat 3d-mallintamista ja tuotekehitystä, tunnistamaan aiempien versioiden virheet, ottamaan niistä opiksi ja vastaavasti parantelemaan rakettia sen mukaisesti.
Lue eteenpäin, löydät kattavan opetussuunnitelman, jonka avulla voit sisällyttää tämän projektin oman koulusi opetusohjelmaan.

Rakennetaan raketti!

Opetuksessa on otettu huomioon kaikki näkökulmat raketin suunnittelussa, sapluunapiirustuksista TinkerCadin 3D-tulostustettavien osien suunnitteluun. Lapsia kannustetaan testaamaan mallejaan ja huomaamaan mikä toimii. Onko kärkikartio tarpeeksi terävä? Minkälaiset muodot siivillä pitäisi olla? Mitä tapahtuu, jos leikitellään erilaisia malleja käyttämällä? Lapset aloittavat tutkimusretkensä kokeilun ja erehdysten kautta, päätyen lopulta muotoiluun, joka saa raketin nousemaan korkeuksiin.

”Jokainen laite ympärillänne on jonkun testaama, epäonnistunut ja paranneltu uusiksi. Se on mahtava oppimiskokemus oppilaille.”

De Singelierin 7. luokan opettajan Freek van Ierselin mukaan projektin tärkeä aspekti on saada lapset huomaamaan, että idean epäonnistuminen on ihan OK. Jokainen laite, jota käytämme jokapäiväisessä elämässämme, on testattu, paranneltu ja testattu uudelleen – näin toimii suunnitteluprosessi.

Lapsille on arvokasta oppia, että vaikka jotkut ideoista toimivat paremmin kuin toiset, epäonnistuneita yrityksiä tulisi ajatella mahdollisuutena parannuksille eikä vikoina. Tämä koulu on esimerkki siitä, miten tällaista tarkoitusta ja ajattelumallia opetetaan rakettiprojektilla. Olemassa on lukemattomia muitakin mukaansatempaavia tapoja opettaa 3D-tulostusta.

Tuntisuunnitelma

Lapsille 3D-tulostus antaa mahdollisuuden toteuttaa ideoita konkreettisiksi esineiksi. Se stimuloi heidän luovuuttaan ja rohkaisee heitä uudelleenarvioimaan aikaisempia suunnitelmia.
Tällaiset projektit vaikuttavat merkittävästi opiskelijoiden oppimiskokemukseen – selvittämällä itse miten tietyt ideat toimivat käytännössä, he muistavat oppitunnit paljon elävämmin verrattuna pelkästään lukemalla tai kuuntelemalla.

Täältä voit ladata 3Dkanjersin kirjoittaman kirjasen pullorakettiprojektista osaksi koulusi opetusohjelman tuntisuunnittelua. Valmiiksi suunnitellut perusmallit voit tulostaa täältä, mutta rohkaisemme kaikkia muuttamaan ja muotoilemaan niitä uusiksi.
Jos olet keksinyt kivan mallin ja haluat jakaa sen muiden kanssa, lähetä tiedosto YouMagineaan ja innostat samalla muitakin kouluja lisäämään vastaavanlaisia projekteja omiin opetussuunnitelmiin.

On monia tapoja, joilla nykyaikaisessa peruskoulutuksessa voidaan käyttää 3D-tulostusta parantamaan opiskelijoiden oppimiskokemusta. Se tarjoaa lähes loputtomasti mahdollisuuksia herättää mielikuvitusta, edistää ryhmätyötä ja tehdä oppimisesta hauskempaa. Tutustu miten 3D-tulostus voi lisätä oppimista:

3D printing in primary education

Lähteet:
Ultimaker: Teaching STEM with 3D printed bottle rockets
Linkki

Jätä viesti

KIINNOSTUITKO? OTA YHTEYTTÄ